Los objetos y deidades asociados con cada dia.

December 9th, 2008

CALENDARIO AZTECA

The objects and deities

associated with each day.

The following is a list of the objects and deities associated with each day. The designation of the start of the year changes from Aztec to Zapotec to Mayan, though the order that the days follow seems to be consistent among them.

1.Cipactli (alligator) — god of feasts

2.Ehecatl (wind) — god of fire, life, spirit

3.Calli (house) — god of darkness, night

4.Cuetzpallin (lizard) — god of harvest

5.Coatl (serpent) — serpent god

6.Miquiztli (death) — god of death

7.Mazatl (deer) — hunting god

8.Tochtli (rabbit) — fertility god

9.Atl (water) — storm god

10.Itzcuintli (dog) — lightning beast

11. Ozomatli (monkey) — god of the north

12.Malinalli (grass) — god of cleansing

13.Acatl (reed) — god of dwellings

14.Ocelotl (jaguar) — god of the heavens

15.Cuauhtli (eagle) — great mother earth

16.Cozcahuauhtli (vulture) — hunting god

17.Ollin (motion) — the cardinal directions

18.Tecpatl (flint) — serpent god

19.Quiauitl (rain) — god of thunderstorms

20.Xochitl (flower) — sun god

From 1000 BCE, most of Central America used similar types of calendars based on material objects and celestial constellations. The two most common calendars were the 260-day festival calendar and the 365-day solar calendar.

The correlation between the two occurs every 52 years when both begin their new years. This is called the “Calendar Round” and the number became important in Central American cultures.

The 260-day calendar, called a tzolkin, consists of two wheels,

a larger one of twenty days and a smaller one with the numbers one through thirteen.

The number twenty was based on the digits of a “whole man” (i.e., fingers and toes)

and the thirteen numbers represented their philosophy of thirteen directions in space.

The early Central Americans believed

that this ritualistic calendar represented

an archetypal state of human and cosmic harmony.

Each rotation through the thirteen numbers represents one “week” in this system.

The first, sixth, eleventh, and sixteenth weeks were special and very important;

they created the four divisions of their year.

Each of the twenty days was associated with tangible objects or animals and a deity.

This created a sort of permanent fortune-telling machine and guided their destinies.

Los objetos y dioses

asociados con cada dia.

 

La siguiente es una lista de los objetos y dioses asociados con cada día. La designación del inicio del año cambia de Aztecas a Zapotecas a Mayas, no obstante el orden que los días siguen parece ser consistente entre ellos.

1.Cipactle (Cocodrilo) — dios de banquetes

2.Ehecatl (Viento) — dios del fuego, vida, espíritu

3.Calli (Casa) — dios de la oscuridad, noche

4.Cuetzpallin (Lagartija) — dios de la cosecha

5.Coatl (Snake) — dios serpiente

6.Miquiztli (Muerte) — dios de la muerte

7.Mazatl (Venado) — dios de la caza

8.Tochtli (Conejo) — dios de fertilidad

9.Atl (Agua) — dios de tempestades

10.Izcuintli (Perro) — bestia relámpagueante

11.Ozomatli (Chango) — dios del norte

12.Malinalli (Hierbas) — dios de limpieza

13. Acatl (Carrizo) — dios de los hogares

14.Ocelotl (Jaguar) — dios de los cielos

15.Cuauhatli (Águila) — la gran madre tierra

16.Cozcahuauhtli (Buitre) — dios de caza

17.Ollin (Movimiento) — las direcciones cardinales

18.Tecpatl (Obsidiana) — dios serpiente

19.Quiauitl (Lluvia) — dios de tempestades relampagueantes

20.Xochitl (Flor) — dios del sol

DE 1000 AC, la mayor parte de Centroamérica usaba calendarios similares basado en objetos materiales y constelaciones celestiales. Los dos calendarios mas comunes fueron los de festivales de 260 días y el calendario solar de 365 días.

La correlación entre los dos ocurre cada 52 años cuando los dos empiezan su año nuevo. Este se llama el “Periodo del Calendario” y el numero llego a ser importante en las culturas Centroamericanas.

El calendario de 260 días, llamado tzolkin, consiste en dos ruedas,

una mayor de veinte días y una menor con los números del uno al trece.

El numero veinte estaba basado en los dígitos de un “hombre completo” (i.e. dedos de las manos y pies)

y los trece números representan su filosofia de trece direcciones en espacio.

Los anteriores Centroamericanos creyeron

que este calendario ritual representaba

el arquetípo de harmonía humana y cosmológica.

Cada rotación por los trece números representa una “semana” en este sistema.

El primero, sexto, unidecimo, y decimosexto semanas fueron especiales y muy importantes;

Ellos crearon los cuatro divisiones del año.

Cada uno de los veinte días estaban asociados con objetos o animales tangibles y una deidad.

Esto creó un especie de maquina adivinadora permanente y guiaba sus destinos.

El calendario Maya era el centro de la vida Maya y uno de los mas grandes logros culturales de la humanidad. Autenticas Reproducciones en Joyería de los símbolos del Calendario Azteca.
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