Piedra del calendario Azteca

December 9th, 2008

CALENDARIO AZTECA

Aztec Calendar StoneThe so-called Aztec calendar sunstone is a thirteen-and-a-half feet, once polychromed [Sieck] basalt relief weighing twenty-five tons, a visual representation of the Mexica creation myth with an image of the Mesoamerican conception of cyclical time and space.It provides an image of the Mesoamerican view of the equivalence of space and time in its depiction of the four suns surrounding the Fifth sun at the center, and in this way can be considered a calendar that represents larger time spans, the world ages or eras.

The face portrayed at the center of the stone is generally interpreted as the Mexica sun god, Tonatiuh, symbolizing the Fifth Sun, the sun of Motion

(4-Movement, or Nahui-Ollin).

The four quadrants spaced around the central figure represent the preceding four suns, or eras, and each contains a representation of the name of the particular era derived from the sign of its last day, a name that indicates as well the way of its destruction.

The first, on the upper right, designates the first Sun, 4-Jaguar, followed in counterclockwise order by the second Sun, 4-Wind; the third Sun, 4-Rain; and the fourth sun, 4-Water.

The ring encircling all this contains the glyphs of each of the twenty day signs of the tonalpohualli, the 260-day sacred calendar, also in counterclockwise order.

The second ring before the outermost one consists of 52 segments, the number of years in the calendar Round, the xiuhmolpilli or year bundling, whose beginning was marked by the New Fire ceremony.

The outer rim is formed by two fire serpents, Xiuhcoatls, whose tails come together at the top of the stone, while their heads, from whose open mouths emerge two anthropomorphic heads, meet at the bottom. Each serpent consists of 10 segments with the number 10 along with the New Fire glyph in each one for a total of 10X10=100 calendar rounds or 100X52=5200 years.

At the top of the stone stands the calendrical name 13-Reed, which is related to the contemporary Mexica date of 1479; but it also corresponds nominally to the year 3113 BCE, a possible marker for the beginning of the current era 4-Movement, and including 5200 years, the fifth in the schemes of Suns and a fifth of the processional cycle of the earth of 26,000 years.

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Calendario Azteca
La piedra del sol tambien llamado Calendario Azteca tiene un diámetro de trece y medio pies, relieve de basalto una vez policromado pesando veinticinco toneladas, es una representación visual del mitode creación Mexica con un imagen del concepcióndel concepto Mesoamericano

del tiempo y espacio cíclico.

Provee un imagen del punto de vista Mesoamericano de la equivalencia del espacio y el tiempo en su representación de los cuatro soles rodeando al Quinto sol en el centro y de esta manera pueda considerarse un calendario que representa periodos de tiempo mas largos, las edades o épocas del mundo.

A la cara retratada en el centro de la piedra generalmente se le interpreta como el dios del sol Mexica, Tonatiuh, simbolizando el Quinto Sol, el sol del movimiento (4-Movimiento, o Nahui-Ollin).

Los cuatro cuadrantes alrededor de la figura central representan los cuatro soles o épocas precedentes y cada uno contiene una representación del nombre de esa época particular derivada del signo de su ultimo día, un nombre que indica también la forma de su destrucción.

El primero, en la parte derecha superior, designa el primer Sol, 4-Jaguar, le siguen en dirección opuesta a la del movimiento de las manecillas del reloj, el segundo Sol 4-Viento, el tercer Sol, 4-Lluvia, y el cuarto Sol, 4-Agua.

El anillo encerrando todo esto contiene los signos de cada uno de los veinte días del tonalpohualli, el calendario sagrado de 260 días, se mueve también en dirección opuesta al movimiento de las manecillas del reloj.

El segundo anillo anterior al anillo externo contiene 52 segmentos, el numero de años del periodo del calendario, el xuihmolpilli o conjuncion de años; cuyo inicio fue marcado por la ceremonia del Fuego Nuevo. El anillo externo esta formado por dos serpientes de fuego, Xiuhcoatls, cuyas colas se juntan en la parte superior de la piedra, mientras que sus cabezas, de cuyas bocas abiertas emergen dos cabezas antropomorficas, se unen abajo. Cada serpiente consiste de 10 segmentos con el numero 10 junto con el signo del Fuego Nuevo en cada uno por un total de 10 X 10 = 100 periodos del calendario o 100 X 52 = 5200 años.

En la parte superior del calendario sobresale el nombre calendarico 13-Carrizo, el cual esta relacionado con la fecha contemporánea Mexica de 1479, la cual también corresponde nominalmente al año 3113 BC, un posible marcador del principio de la época presente de 4-Movimiento, incluyendo 5200 años, el quinto en el esquema de los Soles y el quinto en el ciclo procesional de Tierra de 26,000 años.

References:1.Alfonso Caso, The Aztecs: People of the Sun, University of Oklahoma Press, Norman, 1958.2.Fernando Diaz Infante, La estela de los Soles o Calendario Azteca, Panorama Editorial, México, 1986.

3.Wayne Elzey, “Some Remarks on the Space and Time of the `Center’ in Aztec Religion,” Estudios de Cultura Nahuatl, 12, pp. 316, México, 1976.

4.Cecilia Klein, “The identity of the central deity on the Aztec calendar stone,” Originally in Art Bulletin vol. 58, reprinted in Pre-Columbian Art History, ed. Cordy-Collins and Stern, pp. 167-189, Peek Publications, 1976.

5.Antonio de León y Gama, Descripción histórica y cronológica de las dos piedras…, Miguel Porrúa, México, 1978.

6.Roberto Sieck Flandes, “Como estuvo pintada la piedra conocida por Calendario Azteca,” Memorias del Congreso Internacional de Americanistas, Actas V, pp. 550-556, México, 1939.

7.Richard Townsend, “State and Cosmos in the Art of Tenochtitlan,” Studies in Pre-Columbian Art and Archaeology, no. 20, Dumbarton Oaks, Washington, D.C., 1979.

8.Emily Umberger, “A reconsideration of some hieroglyphs on the Mexica calendar stone,” in Smoke and Mist: Mesoamericna Studies in Memory of Thelma D. Sullivan, ed. Josserand and Dakin, BAR International Series, no. 402, pp.345-388, 1988.

9.Emily Umberger, “Art and imperial strategy in Tenochtitlan,” in Aztec Imperial Strategies, by F. Berdan, R. Blanton, E. Boone, M. Hodge, M. Smith and E. Umberger, pp. 85-108. Dumbarton Oaks, 1996.

El calendario Maya era el centro de la vida Maya y uno de los mas grandes logros culturales de la humanidad.
Autenticas Reproducciones en Joyería de los símbolos del Calendario Azteca.
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